what is a shadowgraph

What artists and curators think about the shadowgraph...

Adam Fuss

Adam Fuss artist, New York City

The aesthetic of me not being there.

One doesn't have complete controle over the individual picture in the way one steps back. The force that makes the picture, the actual construction of the picture is not made by the hand it is made by the law of nature, the form that the nature takes. But one creates the situation that allows to take place. So there is a great degree of taken the helm. But there is also a situation where it is beyond, it is like another world. So there is no way you can do that. I like the aesthetic of me not being there, of the being no helm, of the looking like that there is no one there... (Fotomuseum Winterthur 1999)

J. Fontcuberta

Joan Fontcuberta artist, Barcelona/Spain

La inscripción de huellas y de rastros.

El fotograma es la quinta esencia de la fotografía, el grado cero de la escritura fotográfica. Se trata de desechar cualquier mediación entre la luz y el objeto a representar y de concentrarse por tanto en un puro registro de sombras. A mi me interesa por su aspecto conceptual y ontológico. El fotograma me permite enfatizar la noción de inscripción física, de huella, de rastro. Y paradógicamente nos enseña como incluso, en ese caso extremo, en el que parece que la imagen no ha sido construída, sino obtenida de forma expontánea y natural, la información, la información que conlleva toda imagen, siempre es ambigua y depende de dos contextos: el contexto de la propia imagen y el contexto del espectador.
The photogram is the quintessence of photography, the zero point of the photographic scripture. It is about to throw away any mediation between light and the object to represent and to concentrate though in a pure registration of shadows. The photogram permits to me to emphasize the notion of physical inscription, of a track. And paradoxically it teaches us finally, in an extreme case, that it appears that the image not has been constructed, without having obtained in a spontaneous and natural form the information, the information that brings every image, everytime it is ambiguous and depends of two contexts: the context of a proper image and the context of the spectator ( La Roca 2002).

T. Bachler

Thomas Bachler artist, Dresden/Germany

Photogramm als Nahkampftechnik

Fotogramme zu machen fiel mir nie sonderlich schwer. Im Gegensatz zum Fotografen, der mit seiner Kamera auf "Motivsuche" geht - also Dinge sucht, um sie aus der Entfernung abzulichten - liegt mir der direkte Kontak. Das ganze verhält sich wie der Unterschied zwischen einem Scharfschützen und einem Einzelkämpfer: der erste tötet aus sicherer Distanz, der zweite riskiert in direkter Auseinandersetzung alles - Sieg oder Niederlage wird tatsächlich ausgefochten. Im Gegensatz zum Scharfschützen hat er allerdings die Möglichkeit, sich irgendwie mit seinem Gegenüber zu einigen - man verträgt sich einfach schneller, wenn man sich spürt. Letzteres ist mir mit den Dingen gelungen: wir kämpfen, leben weiter und tun uns mitunter weh, ohne uns erst mal umzubringen. (text stament does not comply with the audio stament, Kassel 2002)

W. Ebenhofer

Walter Ebenhofer artist, Steyr/Österreich

Die Differenz vor und hinter dem Photoapparat.

Im herkömmlichen Bereich der Photografie hat mich immer die Differenz beschäftigt, zwischen dem, was urspränglich vor einem Photoapparat praktisch ist und der Bindung zu dieser Wirklichkeit auf dem Bild. Da hat es Momente mit mehr oder weniger philosophischen Ansätzen gegeben. Die Suche nach der darin befindlichen Differenz hat mich praktisch auf das Photogramm gebracht.
I had been always interested how the reality before the camera is linked with the photographical picture. Looking for this difference some more or less philosophical moments lead me intuitively to the photogram. (Steyr 2001)